Terug Gelijk uw website aanmelden

Uitleg over Zoekmachine Algoritme

 

Er zijn diverse manieren waarop een zoekmachine kan zoeken. Het is belangrijk om de achterliggende techniek van een zoekmachine te begrijpen zodat we bij het optimaliseren van een webpagina rekening kunnen houden met deze algoritmes. We zullen u op een eenvoudige manier proberen uit te leggen wat de belangrijkste zoekmachine algoritmen zijn.

Wat is een Zoek Algoritme?


Allereerst leggen we gebruikte woorden uit:

  • Algoritme = Een algoritme is een soort procedure. Een reeks van berekingen om een probleem op te lossen. En dat is wat een zoekmachine eigenlijk doet. Volgens een bepaalde vaste volgorde uw vraag (key of zoekwoord) beantwoorden (serp of vermeldingen).

  • Key = een zoeksleutel of een zoekwoord. Uiteraard kunt u meerdere zoekwoorden tegelijk gebruiken dus ook met meerdere "key's" zoeken.

  • SERP = Search Engine Result Page (SERP) oftewel de pagina met zoek-resultaten die verschijnt na het zoeken


Een simpele schematische voorstelling is dan:

key x algoritme = serp

U zoekt met een key, een zoekmachine doet volgens een algoritme een formule uitvoeren en vervolgens komt er een lijst met suggesties op een pagina, de serp.

Zoekmachine algoritmes zijn vaak geheim. Want als u precies zou weten hoe bijvoorbeeld de zoek algoritme van Google werkt dan kunt u hier misbruik van maken. En dat is weer verboden. Het is dus vaak ook een kwestie van uitproberen en testen. Wat werkt wel en wat werkt niet. Op die manier krijgen we vaak een goed beeld van zoekmachine algoritmes. Iedere grote zoekmachine heeft weer een ander algoritme.

Soorten Zoek Algoritmes


We maken een onderscheid tussen 6 verschillende zoek-algoritmes:

  1. List Search

    U zoekt met 1 key en de zoekmachine doorzoekt een lange lijst. Dit is een lineaire zoekmethode en deze werkt alleen bij een kleine hoeveelheid data. Want als een zoekmachine iedere keer miljoenen (zo niet miljarden) pagina's zou moeten doorlopen en doorzoeken naar 1 woord, dan zou zelfs met de snelste computer een zoekopdracht er traag worden.

  2. Tree Search

    Neem een normale boom in gedachte. Vanonder lopen vertakte wortels in de stam omhoog tot ver vertakte takken en bladeren. Zo werkt een Tree algoritme. Vanuit 1 key zoekopdracht kunnen meerdere antwoorden tevoorschijn komen. Dit is van 1 naar meer. En in het voorbeeld van de boom kan dus aan 1 tak 10 zijtakjes zitten en aan ieder zijtakje weer 20 blaadjes. Het klinkt misschien kinderachtig maar zo simpel zit eigenlijk de basis van het web in elkaar. Bos, bomen, blaadjes en bewoners van het bos. Allemaal relaties en verbanden op verschillende niveaus.

  3. SQL Search

    Het probleem van een Tree algoritme is dat uiteindelijk de tak dood loopt op het laatste blaadje. Het is een hierarchische zoekmethode en die is niet ideaal. Daaom zijn zoekmachines antwoorden gaan opslaan in een database, een SQL (spreek uit als SeeQuel) zoekopdracht kan data non-hierarchisch doorzoeken

  4. Informed Search

    Een Informed Seach zoekt bij 1 specifieke key in maar 1 lijst met antwoorden. Voor een zoekmachine zoals google of yahoo totaal ongeschikt, maar bijvoorbeeld wel handig voor een hotel. Kamers reserveren is 1 zoek-key en de lijst met antwoorden is duidelijk vast te stellen: alle hotelkamers.

  5. Adversarial Search

    Dit is een zoekmethode die op 1 vraag alle mogelijk antwoorden zoekt. En dat ook achter elkaar kan doen. Wederom ongeschikt voor gewone zoekmachine maar wel bekend van spelcomputers. Een schaakcomputer gebruikt de methode. 1 schaak probleem kent tig oplossingen, en maar 1 oplossing geeft de computer een overwinning. Een ander voorbeeld is het bekende spelletje Suduko. Ook hier zijn maar een beperkt aantal oplossingen mogelijk en dus makkelijk uit te zoeken. Het internet is zo groot geworden dat deze zoektechiek niet zou werken op het web.

  6. Constraint Satisfaction Search

    Dit is op dit moment de beste oplossing voor zoeken. De key doorloopt het algoritme en geeft een SERP. Zoekmachines zoals google werken op deze manier en in het algoritme zitten diverse onderdelen. Komt het zoekwoord voor in de titel, in de meta-tags, in de tekst. Is het relevant. Wie linkt er naar de site. Wat is de pagerank, is de HTML goed, hoe oud is de site, en zo nog veel meer. Al die losse vragen worden gewogen in het algoritme. En blijkt dat inkomende links worden misbruikt door link-farms, dan telt dat onderdeel ineens veel minder mee in het totaal van de berekening. Google laat ook de zogenaamde "user experience" meetellen in de ranking. Dit begrip is moeilijk te bevatten maar eigenlijk is het simpel: krijgt de bezoeker wat 'ie zocht? Vergelijk het met de normale wereld. Als u drogist bent dan legt u ook geen broden in de etalage. Zo werkt het op internet ook. Zorg voor een prettige ervaring voor uw bezoeker. Een tevreden bezoeker blijft langer op uw site en niet onbelangrijk: koopt meer!

 

Soort zoekmachine algoritmen -  de belangrijkste zaken samengevat

       
Als u begrijpt hoe zoekmachines de resultaten berekenen dan kunt u uw pagina hier beter op afstemmen. Door het zoek algoritme van een zoekmachine te doorgronden kunt u uw vermelding verbeteren.
  1. Lees verder waarom meta-tags belangrijk zijn en wat zoekmachines er mee doen.
  2. Gebruik de meta-tags generator om juiste meta-tags te maken.
  3. Laat gratis uw website analyseren en krijg professioneel advies van onze experts.
  4. Zorg voor een goede aanmelding bij de zoekmachines en kies 1 van onze pakketten.
       
gratis uitproberen aanmelden zoekmachines BE pakket voor 49 uro aanmelden zoekmachines EU pakket voor 79 euro aanmelden zoekmachines Wereld pakket voor 99,= euro aanmelden zoekmachines
gratis uitproberen BE pakket Europa pakket Wereld Pakket
       
algoritme, key, serp, zoekmachineTags: algoritme, key, serp, zoekmachine
© 2017 - Onderdeel van The MetaTags Company BV - Laatste bewerking: 19-10-2017