Terug Gelijk uw website aanmelden

Wat is Keyword Density ?

 

De definitie voor Keyword Density is: 

De procentuele dichtheid van een bepaald trefwoord of trefwoord combinatie op een pagina, berekent door de frequentie van dat trefwoord op de pagina te delen door het totaal aantal woorden op die pagina.

Dat zegt nog niet zoveel dus we beginnen met het woord Keyword Density. Vrij vertaald is dit trefwoord of steekwoord dichtheid. Iedere pagina van een website bevat (als het goed is) tekst. Woorden en zinnen die de bezoeker bijvoorbeeld uitleg geven over een onderwerp. Om een bepaald onderwerp te beschrijven gebruikt u woorden die beschrijvend zijn. Zo gaat deze pagina over keyword density en dus komt dat woord en diverse variaties op dit woord op deze pagina voor.

En op die manier kan je dan een wiskundige berekening maken:

Totaal aantal woorden op 1 pagina / gedeeld door het steekwoord   = Keyword Density
Voorbeeld:        
100 woorden op 1 webpagina / 1 keer 1 steekwoord   = 1,0% Keyword Density
200 woorden op 1 webpagina / 8 keer 1 steekwoord   = 4,0% Keyword Density
500 woorden op 1 webpagina / 12 keer 1 steekwoord   = 2,4% Keyword Density

 

Als gemiddelde kunt u aanhouden dat de density tussen de 2% en 8% moet liggen maar pas op: het moet wel normale leesbare tekst blijven. Want een density van bijvoorbeeld 10% wil zeggen dat in iedere zin een bepaald keyword moet voorkomen. En dat zorgt voor onleesbare tekst. Het is dus een gemiddelde, een advies. Stop uw tekst dus niet te vol met 1 steekwoord want dat wordt door de zoekmachines gezien als keyword stuffing of keyword spam en dat mag dus niet.

Keyword Density op 1 webpagina

 

De keyword density heeft betrekking op 1 pagina van uw website en dus niet een hele website. Een hoge keyword density kan uiteindelijk weer invloed hebben op de ranking van een webpagina in de zoekresultaten. Eigenlijk kunt u zichzelf op deze manier de vraag stellen of een woord waarop u gevonden wilt worden eigenlijk wel in de tekst voorkomt. U zult dus voor iedere pagina van uw website moeten vaststellen of de relevante steekwoorden ook wel in uw eigen tekst voorkomen.

 

Start uw aanmelding bij de zoekmachines en yahoo!

 

Keyword Density Algoritme

De dichtheid wordt bepaald door een algoritme van de diverse zoekmachines. De spiders van de zoekmachines kijken naar alle woorden in onder anderen:

  • De domeinnaam
  • Url
  • Metatags
  • Title tag
  • Alternate text tag voor afbeeldingen
  • Links (interne en externe)
  • Header tags met name <h1> & <h2> en vetgedrukte teksten met behulp van een <strong> of <b> html beschrijving zullen hierbij relatief zwaarder mee wegen dan andere tekstdelen.

Dus wilt u gevonden worden op de woorden "pc, verkoop, Amersfoort" dan moeten deze woorden wel in de tekst voorkomen, op een zo natuurlijk mogelijke manier met een juiste density. Schrijf nooit teksten met zoveel mogelijk steekwoorden maar schrijf makkelijk leesbare teksten. Een beetje optimaliseren van de tekst kan geen kwaad, sterker nog, het is de manier op een woord of meerdere woorden natuurlijk te verwerken. Maar maak er geen onleesbaar verhaal van!

Keyword density filter

 

De algoritmes van de diverse zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing trekken de conclusie dat wanneer er een relatief hoge keyword density aanwezig is op een pagina, die pagina relevant zal zijn voor dat steekwoord. Daardoor zal die pagina ook weer hoger in de resultaten pagina (SERP) terecht komt.

Op deze manier lijkt het dus eenvoudig om hoger in de resultaten te komen door een webpagina vol te stoppen met eenzelfde woord of combinatie van woorden. Maar ja, dat is zoekmachine spam, keyword stuffing en dat is niet tegestaan. Daarom hebben alle zoekmachines keyword density filters, waarbij gecontroleerd wordt of een woord op een natuurlijke wijze terug komt op een pagina.

Keyword Density en Alt-tags Controle

 

Wilt u weten welke keywords u heeft staan in de tekst van uw website en hoe de zoekmachines deze steekwoorden zien? Voer dan de onderstaande Keyword Check uit:

Vul hieronder uw volledige URL in, bijvoorbeeld:
http://www.domeinnaam.be   of http://www.domeinnaam.be/pagina.html

 

URL  
     
   

 

 

© 2017 - Onderdeel van The MetaTags Company BV - Laatste bewerking: 19-10-2017